Ogólnopolska Federacja Przedsiębiorców i Pracodawców

Aktualności

25 kwietnia w Bielsku Białej odbędzie się druga edycja Sales is the QueenOd 1992 prowadzone są coroczne badania dotyczące stanu czytelnictwa w Polsce. Z raportu opublikowanego przez Bibliotekę Narodową za rok 2019 wynika, że 39% ankietowanych przeczytało przynajmniej jedną książkę a 9% respondentów – więcej niż siedem.Natomiast raport z 2023 wskazuję na poprawę wyników tj. 44%, czyli o 9 p.p więcej niż w dwóch ostatnich latach, a najwięcej od 10 lat. Tyle mówią statystyki ogólne.

Szczegółowe wyniki wskazują, że przedsiębiorcy, specjaliści, menedżerowie i studenci czytają mniej więcej w takich samych ilościach.  Ale znów mówimy o deklaracjach i statystykach. Na zadane przeze mnie pytanie o czytelnictwo wśród zaprzyjaźnionych przedsiębiorców odpowiedzi były nieco inne.

O ile zainteresowanie prasą, w szczególności specjalistyczną było spore, o tyle odpowiedź na pytanie o książki była zazwyczaj jedna: „Książki? Nie mam czasu na książki”. Rzeczywiście, wydawać by się mogło, że prowadzenie przedsiębiorstwa w naszej rzeczywistości wymaga czytania ustaw, a nie książek. Co ciekawe, książka częściej kojarzy się z beletrystyką, a ta z kolei z rozrywką. Wygospodarowanie czasu  na rozrywkę w naszym zapracowanym społeczeństwie to już wyzwanie, szczególnie że  zajmujemy wysokie 7 miejsce wśród najbardziej zapracowanych (wg raportu OECD).

Spróbujmy zatem spojrzeć na sprawę pod kątem trzech elementów:
1.      Literatury informacyjnej i rozrywkowej (prasa i książki)
2.      Literatury fachowej (specjalistycznej)  – prasa, magazyny, biuletyny
3.      Literatury fachowej – książki
Literatura informacyjna i rozrywkowa może, ale nie musi mieć wpływu na rozwój przedsiębiorstwa. Skupmy się zatem na pozostałych punktach.
Literatura fachowa – prasa, magazyny, biuletyny, zarówno te w formie drukowanej, jak i cyfrowej cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Każdy, kto chce być specjalistą w swojej dziedzinie będzie czerpał z niej pełnymi garściami. Wydawnictwa prześcigają się w prezentowaniu nowinek branżowych czerpiąc przy tym korzyści reklamy. Swoją część dokładają także sami producenci sprzętu, oferujący poza szkoleniami praktycznymi, również pełen wachlarz materiałów szkoleniowych w formie artykułów i biuletynów.
Jaką jednak książkę polecić przedsiębiorcy, który zajmuje się montażem okien i drzwi? A produkującemu znicze?  A prowadzącemu zakład ślusarski, w którym wykonuje przęsła ogrodzeniowe?  Czy po latach prowadzenia firmy można jeszcze czegoś się nauczyć w swoim zawodzie? A jeżeli sama technologia się nie zmieniła, czy można ulepszyć coś innego?

Odpowiedzi na te pytania znajdziecie Państwo sami, bo zależą one wyłącznie od Was, Waszej sytuacji i planów.  My natomiast zadbamy o to, byście mieli gdzie ich szukać.
Zapraszamy Was na odświeżony cykl pod tytułem „Przedsiębiorca czyta”, w którym Robert Górnik podzieli się z Wami opinią na temat książek, wartych uwagi zapracowanych przedsiębiorców. 
Scroll to Top