Ogólnopolska Federacja Przedsiębiorców i Pracodawców

Aktualności

Rada Ministrów zatwierdza zwiększenie finansowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Niestety koszt 94 milionów zł poniosą w zdecydowanej większości przedsiębiorcy, a dotychczas wydano już ok. 54 milionów zł. Przedsiębiorcy będą także dodatkowo kontrolowani przez Krajową Administrację Skarbową, która uzyskać ma dostęp do BDO.

13 listopada 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120), przedłożony przez Ministra Klimatu i Środowiska. Projekt przewiduje zwiększenie środków na finansowanie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) w latach 2025-2027.

Niestety koszt 94 milionów zł poniosą w zdecydowanej większości przedsiębiorcy, a dotychczas wydano już ok. 54 milinów zł. Planuje się także wzrost zatrudnienia po stronie IOŚ-PIB o ok. 11 osób. Łącznie BDO ma być obsługiwane przez 66 osoby przy założeniu średnich kosztów zatrudnienia brutto 15 000. W Rejestrze-BDO jest obecnie wpisanych już ponad 600 tys. podmiotów, do którego dostęp ma zyskać Krajowa Administracja Skarbowa, zdaniem projektodawców w celu usprawnienia jej działania w zakresie kontroli podmiotów i wykrywania potencjalnych przestępstw skarbowych związanych z gospodarką odpadami. Projekt ustawy nie był przekazany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień – informuje dr n. pr. Marek Woch Ekspert Centrum Legislacji Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców Przedsiębiorcy.pl

Co projekt oznacza dla przedsiębiorców i środowiska?

Według projektodawców dzięki dodatkowym środkom, BDO ma stać się jeszcze bardziej efektywnym narzędziem do zarządzania odpadami w Polsce, a zwiększone finansowanie pozwolić na:

  • Rozwój systemu: BDO zostanie dostosowany do nowych przepisów krajowych
    i unijnych, a także do zmieniających się potrzeb użytkowników.
  • Usprawnienie obsługi: Przedsiębiorcy będą mogli szybciej i łatwiej korzystać
    z systemu, dzięki nowym funkcjonalnościom i lepszemu wsparciu.
  • Poprawa jakości danych: Dzięki bardziej zaawansowanym analizom danych, możliwe będzie lepsze monitorowanie gospodarki odpadami i podejmowanie bardziej świadomych decyzji.
  • Wzmocnienie bezpieczeństwa danych: System zostanie wzmocniony pod kątem cyberbezpieczeństwa, co zapewni ochronę wrażliwych informacji.

Jakie konkretne zmiany przewiduje projekt ustawy?

  • Zwiększenie finansowania: W latach 2025-2027, BDO otrzyma dodatkowe około
    94 milionów złotych. Dotychczas wydano już ok. 54 milinów zł. Niestety koszty poniosą w zdecydowanej większości przedsiębiorcy.
  • Nowe funkcjonalności: System zostanie wzbogacony o nowe moduły, takie jak moduł potwierdzeń, który ułatwić ma przedsiębiorcom wystawianie wymaganych dokumentów.
  • Szybsza implementacja zmian: Dzięki zwiększonym środkom, zmiany w systemie będą wprowadzane szybciej, co pozwoli na lepsze dostosowanie BDO do potrzeb rynku.
  • Dostęp do BDO ma zyskać Krajowa Administracja Skarbowa: W celu usprawnienia jej działania w zakresie kontroli podmiotów i wykrywania potencjalnych przestępstw skarbowych związanych z gospodarką odpadami.
  • Wystawianie za pośrednictwem BDO następujących dokumentów, które obecnie mają formę papierową:

Dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych – uruchomienie od 2026 roku;

Zaświadczeń dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów, a także dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów z takich produktów, jak oleje i opony – uruchomienie od 2027 roku.

Jakie dotychczas poniesiono wydatki?

W latach 2019-2023 wydatki ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które były wykorzystywane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska na infrastrukturę oraz przez Instytut Ochrony Środowiska. Państwowy Instytut Badawczy na wytwarzanie i rozwój BDO kształtowały się w następujący sposób, według poniższej tabeli.

Lata

Wydatki [zł]

MKiŚ

IOŚ-PIB

Suma

2019

2 361 229

5 613 904

7 975 133

2020

756 179

10 404 086

11 160 265

2021

964 771

8 838 690

9 803 461

2022

871 378

11 761 399

12 632 777

2023

1 795 177

10 486 000

12 281 177

 

6 748 734

47 104 079

53 852 813

Wprowadzenie nowych przepisów planowane jest na 1 stycznia 2025 roku.

Scroll to Top